SKRZYNIA BIEGÓW MMT
Multimode Manual Transmission
Kupiłem Toyotę… ze skrzynią MMT. Gdybym tylko wiedział, co mnie czeka…
Już od dłuższego czasu zastanawiałem się, czy napisać artykuł o skrzyniach biegów Toyota MMT. Choć system MMT nie jest już produkowany przez Toyotę, to nadal auta z takimi skrzyniami spotkamy na naszych drogach. Choć rozwiązanie jest dość praktyczne, to niestety, nie pozostaje bez wad.
czym jest skrzynia MMT?
MMT to rodzaj sekwencyjnej skrzyni biegów. Wykorzystuje tradycyjną manualną skrzynię biegów z elektronicznie sterowanym sprzęgłem . Skrzynia biegów MMT Toyota jest dostępna w modelach Aygo, Yaris, Corolla, Corolla Verso, Auris. Nie należy jej mylić z automatyczną skrzynią biegów, która jest oferowana na rynku północnoamerykańskim przez Toyotę.
Jak działa skrzynia biegów Toyota MMT?
Skrzynia biegów Multimode Manual Transmission ma następujące przełożenia: R, N, E, M+, M-.
R : R to bieg wsteczny. Jest podobny do R zarówno w tradycyjnym manualnym przełożeniu, jak i w pełni automatycznej skrzyni.
N : N to bieg neutralny. Jest podobny do N zarówno w tradycyjnym ręcznym przełożeniu, jak i w pełni automatycznym.
E : E jest funkcjonalnym odpowiednikiem D w pełni automatycznym. Ponieważ skrzynia biegów w samochodzie MMT, jest manualną skrzynią biegów. Tak jak w tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów, zmiany biegów też są zauważalne. Przyspieszenie powinno być lekko zwolnione, gdy zmienia się bieg, aby zapewnić płynną jazdę.
M+ : Up-shift zmienia bieg w kolejności, od M1 do M5 (M6 w 6-biegowych samochodach MMT).
M- : Zmniejsza bieg w sposób sekwencyjny, z M5 (M6 w 6-biegowych samochodach MMT) do M1.
Różnica miedzy skrzynią MMT, a automatyczną skrzynią biegów jest znacząca. Toyota ze skrzynią MMT posiada sprzęgło, natomiast skrzynia automatyczna posiada przekładnię hydrokinetyczną. W związku z tym, zmiany biegów są zauważalne, a samochód toczy się do tyłu, gdy jest nachylony w górę.
Funkcja pełzania – samochód powinien się toczyć do przodu lub tyłu, jeśli pedał hamulca zostanie puszczony. Osiąga się to, poprzez częściowe sprzęgnięcie i poślizg sprzęgła.
Ruszanie ze zbocza – Samochód MMT toczy się do tyłu, gdy jest pochylony w górę, w przeciwieństwie do samochodu ze skrzynią automatyczną. Aby ruszyć ze zbocza w górę, zastosuj hamulec ręczny, zanim lekko wciśniesz pedał przyspieszenia. Nie trzymaj samochodu na pochyłości, naciskając pedał przyspieszenia, ponieważ sprzęgło przegrzeje się i spowoduje to jego uszkodzenie.
Parkowanie – W przeciwieństwie do skrzyni automatycznej, bieg P nie występuje MMT. Samochód należy zaparkować w następujący sposób. W nachylonym do góry zboczu przełóż bieg do M1 lub E, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz silnik. W pochyłym zboczu przełóż bieg do R, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz silnik. Na równym podłożu włącz bieg R, zaciągnij hamulec ręczny i wyłącz silnik. R lub E / M1 zastępują funkcję P w pełni automatyczną.
Ruszanie – Silnik można uruchomić tylko z biegiem ustawionym na N. Aby rozpocząć, włącz samochód do pozycji ON (zwalnia to blokadę biegów), wciśnij pedał hamulca, ustaw bieg na N.
Kick-down – W trybie E funkcja kick-down w pełni automatyczna może być podobnie aktywowana w samochodzie MMT. Dodatkowo, funkcja kick-down może być aktywowana ręcznie za pomocą klapki na kierownicy.
Bieg Wsteczny R – Samochód cofa jak w samochodzie ze skrzynią automatyczną. Aby cofnąć, wciśnij pedał hamulca i zmień bieg na R. Stopniowo zdejmij pedał hamulca, aby umożliwić pojazdowi pełzanie do tyłu.
Obsługa w trybie E – Tryb E działa jak bieg D w skrzyni automatycznej. Za pomocą komputera pokładowego i sprzęgła elektronicznego, samochód automatycznie wybiera odpowiedni bieg, na podstawie informacji o prędkości i nachyleniu. Toyota ze skrzynią MMT ogranicza najwyższy możliwy do wyboru bieg, jeśli nachylenie jest strome.
Tryb Es – Tryb Es umożliwia bardziej dynamiczną i sportową jazdę z szybszą zmianą biegów, kosztem większego zużycia paliwa. Tryb Es jest dostępny w Yaris i Auris.
Obsługa w trybie M – W trybie M sekwencyjne zmiany biegów można dokonać, zmieniając bieg na M + i M-. W trybie M wybrany bieg będzie wyświetlany jako jeden z M1 / M2 / M3 / M4 / M5 / M6 na desce rozdzielczej . Użytkownik nie może jednak nadmiernie przestawiać biegów gdy silnik osiągnie możliwą prędkość obrotową, albo zmienia bieg, który może doprowadzić do zgaśnięcia silnika.
Jak rozpoznać, że z układem MMT jest coś nie tak?
Opis działania poszczególnych trybów/biegów, dla zwykłego kierowcy, może wydawać się skomplikowany. W rzeczywistości, jazda autem Toyota ze skrzynią MMT, jest frajdą… no chyba, że spotkasz się z przykrą niespodzianką… Wtedy gorączkowo przeszukujesz w internecie niejedno FORUM TOYOTA, COROLLA, YARIS, AURIS – MMT, KALIBRACJA SKRZYNI itp….. Szukasz pomocy, bo twoja TOYOTA była już u nie jednego mechanika „przegrzebana”. No właśnie, masz już dosyć…Wady skrzyń MMT Toyota – niestety układ nie pozostaje bez wad. Z biegiem użytkowania auta, mogą pojawić się usterki.
Jak naprawić Skrzynię MMT Toyota, żeby cieszyć się jazdą?
- Jeśli zauważysz, że auto już nie posiada funkcji pełzania, szarpie podczas ruszania, znaczy to, że jest to pierwszy objaw problemu w układzie MMT.
- Jeśli podczas jazdy w korku, po jakimś czasie słyszysz sygnał (beep, beep, beep), to prawdopodobnie zaraz skrzynia wejdzie w tryb awaryjny lub całkiem się zatrzyma.
- Jeśli po wrzuceniu biegu E, zaczyna mrugać na desce rozdzielczej sygnał N, znaczy to, że już raczej nie pojedziesz – choć czasem się udaje, po kilkukrotnym wrzuceniu na N i E.
- Jeśli po odpaleniu silnika, na desce rozdzielczej nie wyświetla się nic, żaden bieg, to jest już wymagana wizyta w warsztacie.
No dobrze, wróćmy do etapu:
FORUM TOYOTA, COROLLA, YARIS, AURIS – MMT, KALIBRACJA SKRZYNI… i co teraz? Dlaczego tak drogo? Czy muszę wydać fortunę, by cieszyć się z jazdy moją Toyotą? Czy wierzyć w to, co piszą w „internetach”.
Nie ma problemów, bez rozwiązań.
Do tej pory rozwiązaliśmy wszystkie problemy, z jakimi spotkaliśmy się w naszym serwisie Toyoty. W naszym zespole mamy specjalistów, od których uczył się niejeden mechanik. Zapraszamy do serwisu godnego prawdziwego zaufania. Centrum Aut Japońskich, ul. Karmelkowa 29 we Wrocławiu. Nasz serwis jest jednym z nielicznych w Polsce, który potrafi usunąć najbardziej skomplikowane usterki skrzyń MMT w Toyocie. Począwszy od standardowych usterek skrzyń MMT, po najbardziej skomplikowane i po naprawach w innych serwisach, które nie dały rady usunąć usterki.
Pozdrawiam i zapraszam do kontaktu,
Marcin KOHYT: 602 884 999